Nákupní košík
je prázdný.

Výživa je trénink

Každý sportovec má jinou motivaci - např. dokončit první maraton horských kol, zažít několikadenní přechod Alp, dobře se umístit na cyklistických závodech nebo triatlonu, či užít si prostě jen tak úžasný pobyt na čerstvém vzduchu. Základem toho všeho ale je vždy pravidelný trénink a vyvážená rozmanitá strava, u níž rozhodují tři body o úspěchu v tréninku a závodech:

  • správný přísun energie před a během zátěže
  • pravidelné doplňování tekutin
  • cílená podpora regenerace

Je výdrž tím pravým cílem tvého tréninku?

chceš dosáhnout úspěchů při tréninku a lepších výsledků v závodech
chceš někdy jen tak vypnout, užít si protipólu tvého zaměstnání a ráno být fit
chceš něco udělat pro své zdraví

Není důležité jen to, co jíš, ale také kdy jíš. To platí jak během zátěže, tak i dlouho před tím. Chyby, kterých se dopustíš v přípravě, už v den závodu nedohoníš. Proto ti následně poradíme, jak nejlépe na to.

Proteiny a aminokyseliny

Každá bílkovina se skládá z různých aminokyselin, které z části zastávají různé klíčové funkce v organismu. Slouží např. k tvorbě tělu vlastních hormonů, svalů a jako podpora imunitního systému. Rovněž napomáhají regeneraci, která je nezbytná pro dosažení stoupající křivky výkonnosti. Díky souhře zatížení a regenerace se tělo stává výkonnějším a vytrvalejším. Je prokázáno, že regeneraci lze optimalizovat pomocí rychle dostupných živin přímo během tréninku či závodu.

Bílkoviny získávané z normální stravy musí být nejprve během časově i energeticky velmi náročného metabolického procesu rozštěpeny na aminokyseliny, jinak by je organismus nemohl vstřebat. Toto funguje lépe se speciálními bílkovinnými stavebními prvky z řady sportovních výživových doplňků, které přecházejí rovnou do krve a zásobují svaly esenciálními aminokyselinami, aniž by zatěžovaly zažívání. Optimální přísun bílkovin svalům a vazivové tkání rovněž snižuje riziko zranění.

Díky tomu jsou vysoce hodnotné bílkoviny důležitým přínosem pro udržení našeho zdraví.

Vhodným zdrojem jsou např. ryby, mléko, netučný tvaroh, sýr, netučné maso, ovesné vločky a vejce. Bezprostředně po zátěži lze doporučit konzumaci koktejlů se sacharidy a bílkovinami.

Tuky

Tuky dodávají tělu energii, vitamíny a přispívají k uchování zdravého krevního oběhu a kardiovaskulárního systému. Zejména více nenasycené mastné kyseliny podporují imunitní systém a působí preventivně proti zánětům svalů a kloubů. Jsou obsaženy např. v tučných mořských rybách (ideálně 2x týdně), ve lněném semínku či olivovém oleji. Ořechy dodávají navíc ještě bílkovinu, minerály a vitamíny. Minimalizovat je však třeba nasycené mastné kyseliny, které při větším množství podporují zánětlivé procesy v těle a zatěžují kardiovaskulární systém.



Složení živin

Vytrvalostní sportovci by měli dbát na správné pokrytí potřeby jednotlivých živin, a sice v závislosti na celkové energetické potřebě následovně:

V souladu s intenzitou tréninku a četností zátěže je samozřejmě potřeba provést individuální přizpůsobení. Pokud je prioritou spíše rovnováha a všeobecné zdraví při nižší spotřebě energie, pak by měly být upřednostňovány zdravé tuky a vysoce hodnotné bílkoviny a naopak redukovány sacharidy. Naopak vyšší důraz na sacharidy se klade u těch, kdo preferují výkon.

Stravování specifické pro závodníky

1 - 2 dny před závodem lze ještě doplnit zásoby glykogenu zvýšením příjmu sacharidů na cca. 70% či jinými slovy 6-10 g sacharidů na 1 kg tělesné hmotnosti a den. Již žádné náročné tréninkové dávky.

V den závodu - poslední velké jídlo nejlépe 2 - 3 hodiny před závodem. Toto jídlo by mělo být lehce stravitelné a neobsahovat příliš mnoho vlákniny.

Během závodu není tělo schopné ani s "vybitým zásobníkem energie" vstřebat více jak 60 - 100 g sacharidů/hod. Důležité je hlavně dostatečně pít a zajistit přísun sacharidů.

Ihned po zátěži potřebuje organismus přísun regeneračních živin pro optimální podporu zotavení. Během první hodiny po déle trvající zátěži se doporučuje příjem cca. 1,5 g sacharidů a 0,3 - 0,5 g bílkovin na 1 kg tělesné hmotnosti



Tréninkové tipy pro každého



Ideální trénink

Abychom se tréninkem dostali opravdu do formy a byli fit, je nutné správně kombinovat trénink na přístrojích a kardio. Způsob a intenzita kardiocvičení závisí na tvých konkrétních cílech, preferencích a délce a četnosti tréninků. Při kardiotréninku vysoké intenzity postačí 20 minut v případě, že v tréninkové jednotce jsou zařazeny i cviky se zátěží. Pokud praktikuješ kardio s nižší intenzitou, pak prodluž jeho délku na 30-45 minut. V tomto případě je vhodné zařadit v průběhu týdne jeden silový trénink navíc.

"Zpevnění břicha během tréninku posiluje svalstvo a pomáhá správnému provedení jednotlivých cviků."

Cvičení se zátěží pomáhá udržovat silnou muskulaturu. To je velmi důležité, protože aktivní a zdravé svaly stabilizují klouby a spalují více kalorií.

"Naše rada: 2 až 3 sady cviků, každý opakuj 12-20x."

"Každých 6 -12 týdnů změň program tréninku tak, aby tělo dostalo novou výzvu a impuls."

1. posilovací lavice (prsní svaly)
s lanky nebo vzpory

2. vzpírání malých činek v předklonu

3. vzpírání malých činek z ramen nad hlavu

4. dřepy s dlouhou činkou

5. rotace s lankem

Při cvičení na přístrojích je intenzita stejně důletižá jako při kardiocvičení. Projdi pokud možno celým cvičebním cyklem, který procvičí celé tělo! Střídej cviky na horní a dolní část těla. Díky tomu nepotřebuješ mezi jednotlivými cviky tak dlouhé přestávky . Trenér ti pomůže při zdokonalování jednotlivých cviků.

"Pokus se zvyšovat zátěž nebo počet cviků při jednotlivých trénincích. A veď si tréninkový protokol, abys viděl, jak pokračuješ."




Před tréninkem

MULTICARBO®ENERGY GEL
Příchuť: pomeranč, citron
dávka energie s obsahem maltodextrinu, palatinózy a fruktózy
sodík umožňuje efektivní ukládání sacharidů a podporuje vstřebávání tekutin
MULTICARBO®DRINK
Příchuť: červený pomeranč
mix sacharidů, minerálních látek a antioxidačních vitamínů
ideální nápoj pro doplnění zásob sacharidů
MULTICARBO® HI-ENERGY
Příchuť: citron
energetická tyčinka s optimální sacharidovou matricí
směs glukózy a fruktózy v poměru 2:1
přítomnost sodíku zajišťuje rychlejší vstřebání energie ze sacharidů
poměr sacharidů a tuku 17:1
v závislosti na příchuti ochrana buněk díky obsahu rhodiola rosea (rozchodnice růžová), kakaových bobů nebo extraktu zeleného čaje

Během zátěže

MULTICARBO®ENERGY GEL
Příchuť: třešeň-banán, jahoda-limeta, jablko, cola
dávka energie s obsahem maltodextrinu, palatinózy a fruktózy
dodává aktivní svalovině rychlou energii
sodík umožňuje efektivní vstřebávání energie v těle
jako "extra nakopnutí" je vhodná zejména příchuť cola s guaranou
MULTICARBO®ENERGY+FRUIT
Příchuť: jahoda-vanilka, jablko, banán-twist
poměr sacharidů a tuku 16:1
dodává rychlou a trvalou energii z glukózy, maltodextrinu a fruktózy
dobrá snášenlivost, protože neobsahuje příměs nestravitelných balastních látek
vysoce hodnotná mléčná bílkovina pro ochranu svalů
7% ovocná příměs
ISO DRINK
Příchuť: citron, pomeranč, malina
prášek pro přípravu sportovního nápoje na uhašení žízně a přísun energie
sodík umožňuje efektivní vstřebávání energie v těle
obsah L-carnitinu podporuje prokrvování a lepší transport živin do svalových buněk

Po zátěži

RE-CHARGE DRINK
Příchuť: třešeň-banán, jahoda-limeta, jablko, cola
regenerační nápoj na bází vody s optimálním obsahem sacharidů a proteinů v poměru 4:1
rychlé a efektivní doplnění zásoby energie díky obsahu sacharózy a dextrózy
sacharidy, BCAA, L-glutamin a PeptoPro® urychlují regeneraci


Rozhovor s Danielem Knyssem, vítězem Velothonu 2010

MUP: Danieli, v současné době závodíš v nejlepším německém "družstvu pro každého". Družstvo Corratec-Multipower Team se v r. 2010 stalo celkovým vítězem německého cyklistického poháru (German Cycling Cup) v hodnocení družstev. Bylo to vítězství překvapivé a co je podle tebe hlavní příčinou tohoto společného vynikajícího výsledku?

DK: Vedoucímu našeho týmu Martinu Glowackému se podařilo tým dále rozvinout. Už dlouho jezdíme ve stálém složení a držíme se hesla "jeden za všechny,všichni za jednoho". Týmový duch je vysloveně pozitivní. K úspěchu samozřejmě přispěli i naši sponzoři, bez jejichž podpory bychom určitě nebyli dnes tam, kde jsme.

MUP: Tobě osobně se letos podařil husarský kousek a vyhrál jsi Velothon v Berlíně na trati 120 km. Byl to Tebou předem avízovaný úspěch, jak jsme se doslechli. Co tedy můžeme od Tebe očekávat v příštím roce?

DK: Vítězství ve Velothonu je zatím největším úspěchem mé cyklistické kariéry. To, co jsem vyhlásil během tréninkového tábora na Mallorce, se splnilo na 100%, když vidím, jaké podpory ze strany sponzorů se našemu týmu tento rok dostává. Tohle vítězství je o to hezčí, že se mi podařilo odsunout až na další místa dva někdejší profesionály - Jörga Ludewiga a Jörga Reusse. V příštím roce bychom rádi obhájili náš titul v hodnocení družstev na German Cycling Cup a možná to vyjde i mně osobně - po letošním 2. místě bych se rád posunul o příčku výše i v hodnocení jednotlivců.

MUP: Časový rozvrh obsahující 45 závodů za rok je pěkně nabitý a tím i fyzicky velmi náročný. Jakou roli pro Tebe hraje v průběhu sezóny sportovní výživa a jakým způsobem řídíš svou výživu během závodu?

DK: Před závodem si rád dávám nějakou energetickou tyčinku, abych překonal čas mezi snídaní a závodem. Pokud jde při závodě do tuhého, beru si každých 30 minut Energy Gel - je velmi praktický a působí velmi rychle. Při závodech nad 100 km mám u sebe vždy dvě lahve Multipower Iso Drink. Chutná úžasně, není moc sladký a dělá mi moc dobře. Po závodě si pak dám Super Charger jako prevenci proti těžkým nohám!

MUP: Děkujeme moc za příjemný rozhovor. Za Multipower Ti přejeme mnoho dalších úspěchů i v r. 2011.

S Danielem Knyssem rozprávěl Volker Bültmann


© Copyright 2017 Multipower.cz        Obchodní podmínky        Reklamační řád
USAS spol. s r.o. - je dovozcem německých produktů firem MULTIPOWER, PROVISTA, MULTABEN, CHAMP a výhradní distributor WELLNESS FOOD s.r.o. pro sport a lékárenské zásobování.        Všechna práva vyhrazena. Pokud není uvedeno jinak, jsou uvedené ceny doporučené, nezávazné s DPH.
FitnessShop ThermoRipp OndřejHutník Zumba Sport ideal Sphere card beeFIT Kladno volejbal Fitness Podbaba Fitness Mládek Az Sport